DEFENDER Akcesoria Motocyklowe , Góra Libertowska 5030-444 Libertów
sklep motocyklowy defender.net.pl
Ładuję dane.
Może to potrwać od kilkunastu do kilkudziesięciu sekund, prosimy o cierpliwość

Znajdź

dla motocykla

Jak się ubrać na motocykl sportowy? Część 1.

2023-03-23
Jak się ubrać na motocykl sportowy? Część 1.

Jak się ubrać na motocykl sportowy? Damian, nasz ekspert od motocykli sportowych radzi.

Gdy poszukujesz ubrania na ścigacza, możesz przeczytać wiele opinii i rad mogących namieszać Ci w głowie: że kombinezon jednoczęściowy jest lepszy niż dwuczęściowy, ten konkretny kask jest świetny na sporta, bo ktoś przejechał w nim dziesięć tysięcy kilometrów bez problemów, buty należy wziąć tylko i wyłącznie typowe na tor wyścigowy ze względów bezpieczeństwa, a komfort należy odstawić na boczny tor, gdyż jazda motocyklem sportowym nie może być przyjemna. Z tą wiedzą przyjdziesz do sklepu motocyklowego i zdasz sobie sprawę, że to jest niewygodne, tu coś gniecie, a od tego kasku głowa boli i trzeba wziąć większy, co jest wielkim błędem. Postanowiłem zadać kilka pytań naszemu ekspertowi ze sklepu DEFENDER, Damianowi. Od kiedy go znam, jeździ na motocyklu Yamaha R6 RJ15. Uznałem, że nie ma lepszej osoby od niego, by przekazał kilka swoich rad, dzięki którym Wasza motocyklowa pasja nie umrze w ciągu jednego sezonu.

Kask motocyklowy na ścigacza — wybór z pozoru oczywisty

Gdy myślimy „sport”, potrzebny jest nam sportowy kask motocyklowy. Wiele zależy jednak od tego, czy chcemy używać naszego jednośladu na drodze publicznej, czy na torze wyścigowym. Damian podzielił kaski sportowe na cywilne usportowione, cywilne sportowe i w pełni wyścigowe kaski motocyklowe na tor, których stosowanie na drodze publicznej może być nieprzyjemne. Wybierając swoją ochronę głowy, trzeba wziąć pod uwagę, że każdy kolejny rodzaj kasków wytypowanych powyżej jest głośniejszy z powodu bardzo wydajnej wentylacji i mniej uniwersalny od poprzedniego.

Plusy-i-minusy-Shoei-X-SPR-Pro

Kask na steetfightera lub nakeda — dobry wybór na motocykl sportowy?

Kaski usportowione, również opisywane jako kaski na nakeda lub streetfightera, często są najlepiej sprzedającymi się modelami producentów ochrony głowy dla motocyklistów. Zachowują idealny balans pomiędzy komfortem a bezpieczeństwem, zapewniając wydajną wentylację, dużą regulację, dobrą ochronę, świetną aerodynamikę i możliwość montażu interkomu bez żadnych problemów. Zachowują też doskonały stosunek ceny do jakości. Ich wygląd sprawia, że nadadzą się na każdy typ jednośladu. W tej grupie możemy znaleźć takie kaski jak Shoei NXR2 i HJC RPHA 11.

Kask sportowy na tor — dobry pomysł na drogę publiczną?

Kaski sportowe cywilne mają wiele cech tych wyścigowych oraz nie da się im odmówić drapieżnego wyglądu, ale są dużo bardziej przyjazne dla użytkowników poruszających się po drogach publicznych niż kaski wyścigowe. Względem tych drugich, tutaj mamy dużo lepsze wyciszenie, regulację wizjera i wentylacji, często otrzymujemy również możliwość montażu akcesoryjnego interkomu takich marek jak Sena czy Cardo. Nie oznacza to, że nie poradzą sobie w trakcie ścigania się na torze, ponieważ ich aerodynamika nadal jest doskonała, nadając im stabilność przy prędkościach znacznie przekraczających 200 km/h. Reprezentantami tej grupy są Shoei X-SPR Pro, HJC RPHA 1 i Scorpion EXO-R1 EVO AIR.

Czy kask sportowy na tor wyścigowy jest głośny?

Na końcu są kaski wyścigowe. Są one bardzo surowe, z bardzo niewielką regulacją. Damian opisuje je wręcz jako zero-jedynkowe. Ultra wydajna wentylacja dla zawodników bardzo pracujących ciałem na motocyklu, wizjer jedynie w pozycji w pełni zamkniętej lub w pełni otwartej, aerodynamika przystosowana do “leżenia” na baku i brak przygotowania do montażu interkomu. Są one głośne do tego stopnia, że po chwili można zjechać z toru, zastanawiając się, dlaczego motocykl wydaje tak dziwne dźwięki.

Wszystkie te rzeczy potrafią przełożyć się na brak komfortu na dłuższych dystansach. Są to kaski zbudowane w jednym konkretnym celu — by jechać bardzo szybko przez krótki czas, a komfort nawet blisko ów celu się nie znajdował. Przedstawicielem tej grupy jest AGV Pista GP RR.

Cechy kasku motocyklowego do jazdy sportowej — o czym należy pamiętać?

Kaski sportowe mają wizjer sięgający wysoko ponad oczy w celu zwiększenia widoczności w pochyleniu, co jest bardzo ważne, gdy jedziemy z dużymi prędkościami. Mają też wysoko wycięty tył ułatwiający zastosowanie wspomnianej aerodynamicznej pozycji. Niestety każda głowa jest inna i każdy ma ją inaczej wysuniętą do przodu względem karku, więc najlepiej przyjść do sklepu z akcesoriami motocyklowymi, zmierzyć kask, najlepiej również przymierzając się do motocykla, i sprawdzić, czy coś nas gniecie. Jeśli kask sprawia nam ból powyżej linii oczu, należy od razu odstawić taki model. On się “nie ugniecie”, jak to mówią.
Ponadto należy wybierać kaski motocyklowe z zapięciem DD. Inne zapięcia są wygodne i bezpieczne, ale nie tak bezpieczne, jak zapięcie DD. Chcąc wjechać na tor z innym typem zapięcia, nie zostaniemy wpuszczeni właśnie z tego powodu.
Co odradzamy? Poza takimi oczywistościami jak kaski otwarte i ADV, to, również odradzamy kaski szczękowe. Są przystosowane do kompletnie innego rodzaju jazdy, nie są tak aerodynamiczne, wentylacja nie będzie działać, jak należy i  skorupa może nam zasłaniać linię wzroku.