Może to potrwać od kilkunastu do kilkudziesięciu sekund, prosimy o cierpliwość
Znajdź
dla motocyklaKosmetyki do motocykla i odzieży, czyli...
Czy robimy to jednak wystarczająco? Czy w ogóle to pomaga? Oraz przede wszystkim - jak poprawnie dbać o sprzęt, którego używamy? W tym artykule postaram się dać Wam garść przydatnych porad oraz przybliżyć, w jaki sposób możemy zadbać o to, by nasz motocykl i odzież były najlepszą wizytówką. Kawa w dłoń i ruszamy!
Przede wszystkim - jak gryzie ząb czasu
Zacznijmy od motocykla. Jak wszyscy wiemy, jest to sprzęt używany niejednokrotnie w bardzo niesprzyjających dla niego warunkach. Jest on bowiem bezpośrednio wystawiony na działanie warunków atmosferycznych, niejednokrotnie przy dużych prędkościach przedzierając się przez niesprzyjającą aurę. Deszcz, czasem grad, pył, a może błoto i burze piaskowe? Przyznajcie sami - motocykl nie ma lekko, zwłaszcza że (jeszcze) nie regeneruje samoistnie swoich mechanicznych tkanek tak samo jak nasze organizmy. Raz rozpoczęte ognisko korozji, czy odprysk lakieru pozostanie na wieki, chyba że odpowiednio zadbamy o naszego mechanicznego rumaka.
Woda i wilgoć to pierwsze co przychodzi nam na myśl. Stal koroduje, a instalacja elektryczna nie przepada za dodatkowymi zwarciami. Jak zatem temu zapobiec? Ogień zwalczaj ogniem! Choć w tym przypadku wodę wodą. Porządne mycie motocykla i pozwolenie mu wyschnąć w kontrolowanych warunkach idealnie sprawdzi się jako detoks z wszelkich zawartych w drogowej, deszczowej brei dodatków takich jak sól, która po wyschnięciu zostawia korodujący osad. Umycie motocykla z użyciem odpowiedniego szamponu nie pozostawia osadu, a osuszenie i nałożenie warstwy zabezpieczającej, takiej jak hydrofobowego wosku sprawi że w przyszłości niechciana woda z deszczu i mokrej drogi szybko ucieknie z powierzchni i zakamarków naszego motocykla, a co za tym idzie - nie pozostawia osadu i brudu, a motocykl będzie dużo łatwiejszy do mycia i pielęgnacji.
Wartym rozważenia w tym przypadku jest również preparat ceramiczny, który tworzy bardzo twardą i odporna na ścieranie powłokę która chroni nasz motocykl jak niewidzialny pancerz. Nałożenie takiej powłoki można wykonać w wyspecjalizowanych miejscach zajmujących się detailingiem, niemniej dostępnych jest coraz więcej produktów pozwalających na wykonanie takiego procesu samodzielnie, w domowym zaciszu. Dzięki takiej powłoce uchronimy motocykl od drobnych rys, a nawet odprysków lakieru od drobnych kamyczków tak chętnie wyrzucanych spod kół poprzedzających nas pojazdów. Ponadto warstwa ta jest hydrofobowa, a co za tym idzie skutecznie odpycha od siebie wodę, sprawiając że zabezpieczona powierzchnia jest jeszcze łatwiejsza w późniejszym myciu. Ograniczamy w ten sposób użycie ciężkiej chemii i nadużywanie odporności lakieru, czy plastików. Zestawy do samodzielnego nakładania powłoki ceramicznej można nabyć już od 100zł, a ochrona wystarcza na długie miesiące, a czasem lata.
Kolejnym sposobem walki z wodą jest przeciwieństwo wody - smar. Wiele miejsc w naszych motocyklach wymaga uwagi pod kątem odpowiedniego nasmarowania. Łańcuch napędowy, jeżeli nasz motocykl wyposażony jest w takowy, wymaga najczęstszej uwagi. Jest on bezpośrednio wystawiony na działanie warunków atmosferycznych jednocześnie będąc bardzo blisko wszelkich drogowych zanieczyszczeń takich jak pył, piach czy nierzadko drobny żwirek. Odpowiednie nasmarowanie łańcucha nie tylko ochroni go przed korozją, a stanowi również barierę przed zanieczyszczeniami. Ważne jest również to, by odpowiednio dobrać smar do preferowanego typu użytkowania motocykla. Jeżeli będziemy nim często przemierzać piaszczyste trasy, będziemy potrzebować innego rodzaju smaru, bardziej odpornego na przyklejanie się drobinek piasku. Najistotniejsze jednakże we wszystkim jest to, by taki łańcuch regularnie czyścić, nie tylko smarować. Jakkolwiek odporny smar, każdy w pewnym momencie będzie zawierał w sobie różnego rodzaju zanieczyszczenia, a nałożenie na niego kolejnej warstwy jedynie pogorszy sytuację. Innymi słowy - smarowanie jak najbardziej tak, ale pamiętajmy przede wszystkim o wyczyszczeniu łańcucha!
W drugiej części tego niewątpliwie ciekawego tematu przyjrzymy się nieco bliżej tematowi dbania o odzież motocyklową. Wszak nawet najbardziej pieczołowicie wypucowany motocykl będzie prezentował się kiepsko jeżeli sam kierowca nie będzie, ano właśnie - świecił przykładem.