Sena czy Cardo - znajdź odpowiedź który interkom motocyklowy wybrać

Sena czy Cardo? Jaki jest najlepszy interkom? Przy wyborze interkomu motocyklowego wielu sobie zadaje to pytanie. Poznaj ich technologię i znajdź odpowiedź. Obie te marki grają pierwsze skrzypce w tej gałęzi branży i są świetnym wyborem dla każdego motocyklisty niezależnie od stażu.
Zobacz: Interkomy motocyklowe Sena
Sprawdź ofertę: Interkomy motocyklowe Cardo
Przeczytaj co innego: Uchwyty Quad Lock - przeczytaj zanim kupisz
Okazja: Zwrot do 300 zł za zakup interkomu Cardo
Interkomy motocyklowe - dlaczego się przydają?
Sena, Cardo oraz wiele innych firm produkuje interkomy motocyklowe z myślą o komunikacji między użytkownikami. Nie każdy jednak ma kogoś, z kim jeździ i woli pokonywać kilometry samotnie. Co w takiej sytuacji - czy interkom komuś takiemu się przyda? Zdecydowanie tak, ponieważ pozwala na słuchanie muzyki, radia, odbieranie połączeń telefonicznych i słuchanie wskazań nawigacji. Wtedy też nie trzeba martwić się o deklarowany zasięg interkomu czy kompatybilność, chociaż i tak warto je mieć na uwadze.
W końcu życie jest nieprzewidywalne.
Interkomy Cardo
Modele
Oferta interkomów Cardo składa się z trzech głównych serii dla motocyklistów:
-
Packtalk – flagowa linia z DMC, Air Mount i funkcjami premium.
-
Freecom – średnia półka. Bluetooth dla małych grup oraz głośniki JBL.
-
Spirit – budżetowe, podstawowe interkomy Bluetooth.
Jak widać w tym wypadku nie będzie trudnym wybrać najlepszy interkom motocyklowy dla siebie. Nie mają oni dedykowanych urządzeń dla konkretnych kasków ani nie tworzą interfejsów do urządzeń pod konkretne kaski. Jednak interkom uniwersalny Cardo Packtalk można przymocować takich kasków jak Shoei GT-Air 3 czy HJC RPHA 71 przy użyciu odpowiednich przejściówek.
Technologia
Wypiszę kilka ważnych technologii wykorzystywanych przez Cardo Systems w swoich urządzeniach.
-
Certyfikaty wodoodporności IP - już najtańsze modele Cardo Spirit są odpowiednio chronione przed wodą i pyłem. Są one oznaczane odpowiednią klasą, w której pierwsza określa odporność na pył, a druga na penetrację przez wodę. [1].
-
Głośniki JBL - od modeli Freecom wzwyż interkomy motocyklowe Cardo są wyposażone w głośniczki JBL oraz odpowiednie oprogramowanie z profilami dźwięku dostarczane przez tę samą firmę. Jako użytkownik Cardo Packtalk Edge byłem zachwycony mogąc słuchać swojej elektroniki i metalu w tak świetnej jakości.
-
Dynamic Mesh Communication (DMC) - z moim przyjacielem wzięliśmy paczkę Duo na pół z myślą "fajnie, że technologia MESH 2.0 jest, ale nie jest to deal breaker". Jakość rozmów była tak dobra, że trudno było powrócić do rozmów przez Bluetooth z naszymi innymi wspólnymi znajomymi. Dostępna jest też opcja Open Mesh i używać interkomu jak małego CB radia, ale to tylko teoria. Ważne: DMC Mesh 2.0 to nie jest to samo, co Mesh Intercom 3.0 marki Sena.
-
Szybkie ładowanie - 20 minut ładowania ma wystarczać na 2h rozmów. Wystarczy zaledwie chwila na stacji benzynowej aby coś przekąsić i już można jechać dalej.
-
Wykrywanie wypadków - urządzenie Cardo Packtalk Pro ma funkcje informowania Twojej bliskiej osoby o tym, że coś Ci się stało. Do tego należy połączyć urządzenie Cardo z aplikacją, ponieważ potrzebny jest dostęp do chmury. Innymi słowy - konieczne jest połączenie z Internetem.
-
Kompatybilność interkomów - użytkownicy Cardo mogą łączyć się z interkomami motocyklowymi innych marek tak jakby łączyły się z jakimkolwiek interkomem Cardo. Ta łączność jest wspierana poprzez protokół Bluetooth.
-
Live Intercom - automatyczne ponowne łączenie z poprzednio połączonym interkomem jeśli jego użytkownik wyjedzie poza zasięg.

Interkomy Sena
Modele
Sena miała dość zawiłą hierarchię swoich produktów kilka lat temu i trudno mi było ją zrozumieć, ale obecnie można się w niej łatwo połapać. Idąc od najlepszego w dół wygląda to następująco:
-
Seria 60 - druga generacja słuchawek i profilów dźwiękowych Harman Kardon, potwierdzona certyfikatem wodoodporność¹, montaż magnetyczny, redukcja szumów dzięki algorytmowi AI. Ponadto Mesh 3.0 oraz Wave Intercom z funkcją Friends Wave.
-
Seria 50 - Mesh Intercom 3.0, Wave Intercom z funkcją Friends Wave, zasięg interkomu do 2 km oraz słuchawki i profile dźwiękowe 1 gen. opracowane przez Harman Kardon.
-
Seria SRL - urządzenia dla kasków Shoei
-
Seria SPIDER - interkomy motocyklowe z funkcją Mesh w niskiej cenie
-
Seria ACS - stworzona z myślą o kaskach Arai
-
Seria 10 - większy deklarowany zasięg interkomu, automatyczna regulacja głośności dostosowująca pracę interkomu poprzez analizę szumu wiatru
-
Seria 5 - również podstawowe funkcje, ale z ekranem LCD
-
Seria 3 - dla kasków otwartych
-
Seria SF - najbardziej podstawowe funkcje z możliwością rozmów w małych grupach
Do tego jest cała masa interkomów dedykowanych do różnych kasków, są to m.in.: Schuberth SC2 czy HJC Smart. To właśnie Sena w większości sytuacji dostarcza interkomy motocyklowe lub oprogramowanie do interkomów dedykowanych na rynku. Piszę "w większości", ponieważ nie mam pewności czy do wszystkich. Tego jest bardzo dużo. Ponadto jest wiele dodatków, w tym nawet adaptery łączące interkomy motocyklowe Seny z systemami pokładowymi Harleya Davidsona i Hondy Gold Wing.
Technologia
Wraz z wprowadzeniem Serii 60 widać duży progres względem poprzednich generacji i chęć podjęcia walki z Cardo. Jestem nawet nieco zaskoczony tym skokiem technologicznym. Niemniej, przechodząc do rzeczy:
-
Wave Intercom - to chyba najciekawsza funkcja Seny. Bazuje na protokole stosowanym w sieci komórkowej, aby łączyć się z osobami w zasięgu 8 km niczym przez CB radio. Friends Wave umożliwia połączenie tylko z Twoimi znajomymi. Ponadto aplikacja Wave Intercom umożliwi brak zmartwień o kompatybilność interkomów - możesz połączyć się z urządzeniem Cardo lub jakimkolwiek innym, z którego korzystasz.
-
Mesh Intercom 3.0 - ponownie, to nie jest ta sama technologia, którą ma Cardo. W grupie pozwala na połączenie się 24 użytkownikom jednocześnie, a w trybie Open Mesh - nie ma żadnego limitu.
-
Głośniki Harman Kardon - to tylko brzmi jak konkurencja dla JBL, jednak, w uproszczeniu, obie marki należą do tej samej dywizji, a sama dywizja należy do Samsunga. Harman oferuje bardziej neutralne, naturalne tony i w hierarchii dywizji zajmuje wyższe miejsce. Relacje użytkowników Harmana Kardona wskazują na lepszy odsłuch przy niższej głośności.
-
Certyfikat pyłoszczelności i wodoodporności IP - to samo, jak w Cardo, ale dopiero Seria 60 ma oficjalny certyfikat. Wszystkie inne, w tym użytkowana przeze mnie Sena SFR, miały napis "Waterproof" i tyle. [1].
-
Szybkie ładowanie - na szczęście to standard w branży. Może nie być to zbyt często potrzebne, ponieważ deklarowany czas działania to do 24 godzin dla części urządzeń.
-
Kamery w interkomach - niektóre interkomy Sena można zakupić też w wersji z kamerami, które można wykorzystać do nagrywania swojej jazdy. Dostępne są Sena 50C oraz Sena 10C EVO.
-
Słuchawki motocyklowe z ANC - Sena jako marka ma ofertę dokupienia sobie ich słuchawek motocyklowych, które redukują zewnętrzny hałas nawet o 25 dB.
Sena czy Cardo - co lepsze?
Określenie, która z tych marek ma najlepsze interkomy, byłoby trochę nieuczciwe. Zarówno Sena, jak i Cardo są w ścisłej czołówce tej gałęzi naszej branży. Obiektywnie sam nie jestem w stanie powiedzieć, która z nich ma lepszą ofertę, ale na pewno ta od Cardo Systems jest bardziej dla mnie zrozumiała. Mimo tego, że interkomy uniwersalne Cardo mają możliwość montażu w miejsce dedykowanych dzięki odpowiednim nakładkom, one zawsze będą odstawać od kasku. Tymczasem wszystkie interkomy dedykowane mają interfejs Seny, wchodzą w odpowiednie miejsca i kaski motocyklowe są z nimi homologowane, ponieważ norma ECE 22.06 uwzględnia testy ze wszystkimi opcjonalnymi akcesoriami.
Nie sugerowałbym się deklarowanym zasięgiem interkomu tak długo, jak jest on większy niż 1 km. Zamiast tego zastanowiłbym się, jakie interkomy motocyklowe mają moi znajomi. U mnie w większości wykorzystuje się Cardo, a dokładnie Cardo Edge. Sena niestety jest dosyć zamknięta jeśli chodzi o ekosystem i nie do końca chce współpracować z innymi, o czym mówili przedstawiciele Cardo Systems pytani o aktualizację wprowadzającą kompatybilność Bluetooth z innymi markami.
Z subiektywnych rzeczy, obsługa Cardo była dla mnie prostsza, a dźwięk słuchawek JBL 40 mm dodawanych do Cardo Edge był jak najbardziej wystarczający. Poza tym ów słuchawki da się połączyć z telefonem przy użyciu kabla AUX, ponieważ mają wejście typu Jack. Do tego raz mnie dopadła paskudna ulewa i przemokłem do suchej nitki, ale Cardo Packtalk Edge w ogóle się tym nie przejął.
Dużo bardziej podoba mi się nowoczesny design Seny i obsługa dużymi przyciskami zamiast pokrętła. Do tego Wave Intercom Seny brzmi jak coś fantastycznego, tylko ilu polskich motocyklistów o tym wie? Co jest ważne - jeśli chcesz mieć interfejs Mesh tanio, to Sena SPIDER jest obecnie najlepszą opcją. Moja Sena SFR też przeżyła wiele tortur zanim ją sprzedałem - zimno, ulewy, upał, zostawianie na pełnym słońcu - i nadal funkcjonowała świetnie.
Podziękowanie
Mam nadzieję, że ten blog pozwoli Ci to wybrać odpowiedni interkom motocyklowy dla siebie. To nie są tanie urządzenia, dlatego chciałem napisać ten blog, aby trochę Ci pomóc. Nie jestem wyrocznią - ostatecznie samodzielnie musisz dokonać wyboru, ale myślę, że zebranie do kupy tych informacji będzie sporym ułatwieniem. Do zobaczenia!
Dawid
[1] EN/IEC 60529:2013 (IEC 60529:2013), Degrees of protection provided by enclosures (IP Code). Międzynarodowa Komisja Elektrotechniczna (IEC) ↩