Może to potrwać od kilkunastu do kilkudziesięciu sekund, prosimy o cierpliwość
Znajdź
dla motocyklaTłumiki motocyklowe - o wiele więcej niż tylko “łutu-tutu”!
Dlaczego w ogóle wymieniać tłumik?
Poza oczywistym względem akustycznych doznań, istnieje szereg powodów, dla których wskazana jest wymiana przynajmniej tłumika końcowego. Należy pamiętać, że układ wydechowy jest integralną częścią silnika, zaprojektowaną nie tylko dlatego, by motocykl spełniał odpowiednie normy głośności, ale i zapewniał optymalną pracę silnika. Gdyby nie odpowiedni układ wydechowy, motocykl byłby nie tylko nieznośnie głośny (nawet 145 dB!), ale i straciłby znaczną część mocy.
No właśnie - moc!
No dobrze, ale właściwie dlaczego motocykl miałby stracić swoją moc? Wszak układ wydechowy odprowadza jedynie niepotrzebne nam spaliny jako produkt procesu spalania paliwa. Otóż okazuje się, że nie tylko. Proces spalania generuje spaliny które z kolei, po wypchnięciu z cylindrów rozprężają się w kolektorze wydechowym. Motocyklowy silnik zaprojektowany jest w taki sposób, że układ wydechowy stanowi jego integralną i potrzebną do prawidłowego działania część.
Podczas projektowania motocykla, konstruktorzy tworzą układ wydechowy w taki sposób, by tworzył odpowiedni “opór” dla wydostających się spalin. To z kolei powoduje nadciśnienie w kolektorze wydechowym. Utrzymanie takiego ciśnienia jest niezwykle ważne dla prawidłowego procesu spalania. To zjawisko jest jeszcze istotniejsze w silnikach dwusuwowych, gdzie charakterystycznym elementem jest dyfuzor - część wydechu znajdująca się zaraz obok silnika, mająca na celu generowanie odpowiedniego rezonansu spalin. Bez dyfuzora silnik dwusuwowy narażony jest na stratę mocy sięgającą połowy (lub nawet więcej) mocy znamionowej.
Odpowiedni układ wydechowy jest zatem niezwykle ważny w utrzymaniu odpowiedniej krzywej mocy dla naszych motocykli. Zamontowanie “pierwszego lepszego” tłumika końcowego może spowodować spadek potrzebnego nadciśnienia, lub jego wzrost, co może prowadzić długofalowo nawet do uszkodzenia silnika.
No dobrze, w takim razie co kupić?
Pierwszą możliwością jest zakup samego tłumika, tzw. slip-on. Jest to przeważnie końcowy element wydechu - charakterystyczna “puszka” która niejednokrotnie jest dosyć masywna i nieestetyczna. Stąd oprócz właściwości dźwiękowych, łatwo jest w taki sposób podnieść atrakcyjność wizualną motocykla, oraz obniżyć jego wagę. Ponadto montaż tłumika jest niezwykle prosty i poradzi sobie z nim każdy, nawet jeśli nie miał nigdy żadnego klucza w ręce. Niejednokrotnie do takich tłumików są dołączone instrukcje, które krok po kroku przeprowadzą nas przez cały proces - jak w Ikei!
Alternatywnie możemy pokusić się o zakup całego układu wydechowego. Taka modyfikacja jest niejednokrotnie konieczna do zdobycia odpowiednich osiągów motocykla, zwłaszcza sportowego. Należy zwrócić wtedy uwagę, czy dany układ wydechowy posiada katalizator. W świetle prawa, motocykl musi spełniać normy emisji spalin, które są wpisane w jego homologację. Katalizator to specjalny “filtr”, który umiejscowiony jest mniej więcej w połowie układu wydechowego. Poprzez proces katalityczny oczyszcza dodatkowo spaliny, powodując redukcję emisji szkodliwych substancji. Motocykl pozbawiony katalizatora, w większości przypadków nie będzie więcej spełniał narzuconych mu norm emisji spalin, a co za tym idzie użytkowanie go na drogach publicznych będzie niemożliwe. Grozi to wysokim mandatem oraz skierowaniem motocykla na ponowne badanie techniczne, po usunięciu “usterki”.
Niezależnie od wybranej opcji, uwzględniając wymienione czynniki, odpowiedź na to co kupić jest dosyć prosta - tłumik dedykowany do Twojego motocykla.
Oprócz dobrego wyglądu, niskiej wagi i oczywiście brzmienia, producenci tłumików przeprowadzają odpowiednie symulacje i obliczenia konieczne do tego by nowo zamontowany tłumik, lub kompletny układ wydechowy nie tylko dobrze brzmiał, ale również utrzymywał, lub podnosił moc motocykla. Większość tańszych zamienników lub podróbek nie zostało zaprojektowanych uwzględniając ten, jakże istotny przecież, aspekt.
Niezwykle istotnym jest, by zwrócić uwagę na homologację danego tłumika. Aby układ wydechowy był dopuszczony do ruchu, musi posiadać homologację CE lub ECE. Zwróćmy uwagę również na to, czy dany tłumik posiada tzw. db-killer. To specjalny element tłumika końcowego, który dodatkowo wygłusza tłumik. Często można go w łatwy i szybki sposób zdemontować, niejednokrotnie “na poboczu” by podnieść głośność motocykla. Oczywiście trzeba liczyć się z tym, że taki wydech może przekraczać już normę głośności motocykla, która w Polsce wynosi 96 dB dla większości motocykli.
Za dużo tego, czy jest jakiś łatwy sposób?
Oczywiście! Właśnie dlatego wychodzimy z propozycją naszego MotoKonfiguratora wydechów. Z pozoru proste narzędzie ułatwi Ci dopasowanie układu wydechowego dla Twojego motocykla. My bierzemy na siebie dopasowanie go, sprawdzenie czy będzie spełniał wszystkie wymogi, a Ty dostajesz gotowy produkt dopasowany do Twojego motocykla i pozostaje Ci jedynie radość z zupełnie nowych doświadczeń! A jak wszyscy wiemy, wszędzie dobrze, ale najlepiej #namotocyklu, więc spraw, by Twój motocykl dawał jeszcze większą radość!