Czy skutery są lepsze niż motocykle? Przemyślenia motocyklisty

Skuter czy motocykl - wybór niby oczywisty na początku, ale z czasem jednak nie. Komfort jazdy na skuterze w końcu jest nieporównywalnie większy, a ekonomia - teoretycznie większa. Czy tylko tym należy się kierować wybierając skuter? Czy to pojazd wyłącznie do miasta? Zobacz moje przemyślenia dotyczące kolejnego motocykla po sprzedaży poprzedniego!
-
Skutery są bardziej komfortowe, a motocykle szybsze
-
Motocykle mają ciekawsze silniki niż skutery
-
Do skuterów możesz potrzebować znacznie mniej akcesoriów niż do motocykla
-
Skutery niekoniecznie mogą być tańsze w eksploatacji
-
Do miasta skuter może być lepszy niż motocykl 125 ccm
-
Wybrałem skuter czy motocykl dla mojego stylu jazdy? Dowiedz się na samym końcu!
Sprawdź: Jaki pierwszy motocykl wybrać? - czy istnieje idealny motocykl na początek?
Dowiedz się: Fajne dodatki do motocykla - pomysły na akcesoria
Co wybrać - skuter czy motocykl?
Wybór pomiędzy skuterem a motocyklem w przypadku kolejnego jednośladu wykiełkował w mojej głowie już jakiś czas temu, a teraz gdy sprzedałem swojego Triumpha zacząłem myśleć o tym częściej. Może się okazać, że bez jednośladu nie usiedzę zbyt długo w miejscu i ostatecznie wybiorę coś... ale co?
Zalety skuterów przy moim stylu jazdy są nie do przecenienia, ponieważ nie fascynują mnie moc silnika czy prędkość maksymalna, ale komfort, pewna praktyczność, wygląd i... charakterystyka silnika w postaci dźwięku i wibracji. Ponadto żywię dużą niechęć do łańcuchów napędowych obecnych w większości maszyn, a off-road mnie nie interesuje. W kwestii tego ostatniego, mój przyjaciel mi udowodnił, że w teren można wjechać nawet Yamahą R3, chociaż była to dziwna przygoda.
Lubię też podróżować - daleko, wygodnie, im taniej, tym lepiej, bez zbędnych komplikacji jak właśnie łańcuch. Ponadto w Polsce skutery nie cieszą się tak dużą popularnością, przez co jest większa szansa, że w przypadku kradzieży zostanie zabrany motocykl towarzysza, a nie tzw. "kibel" (nikomu nie życzę). Maxi skuter ma wygodną kanapę, mnóstwo schowków, często wysoką szybę i właściwie niczym nie odstaje od motocykla. No i tak sobie myślę... Co wybiorę? No i poniżej sobie analizuję.
Najważniejsze różnice pomiędzy skuterem a motocyklem
Silnik i napęd
Osiągi motocykli i ich prędkość maksymalna są zazwyczaj efektem wykorzystania wielocylindrowych silników z tłokami o większej średnicy względem jego skoku, nadając im wysokoobrotową sportową charakterystykę. Dotyczy to przede wszystkich maszyn o większych pojemnościach, ponieważ obecnie rzadko jest możliwe spotkanie się z jednośladami o pojemności mniejszej niż 400 cm³, które mają więcej jeden cylinder. Kiedyś ich było więcej, ale cóż.
W tym momencie też warto wspomnieć, że nie tylko silnik wpływa na prędkość, się też przełożenia skrzyni biegów i jeszcze inne rzeczy, a czasem nawet osiągi są blokowane na np. 180 km/h (patrzę na ciebie, Hondo).
Osiągi skuterów nie są tak wysokie, ponieważ ich charakterystyka jest nastawiona na ekonomię. Dominują silniki jednocylindrowe, choć zdarzają się dwucylindrowe. Zazwyczaj siniki mają przewagę skoku tłoka nad jego średnicą, co daje zwiększenie odczuwalnego momentu obrotowego. Pojemności rzadko przekraczają 600 cm³, choć wyjątki oraz nieco zwariowane projekty się zdarzają.
Moc silnika skuterów jest trochę ograniczana ze względu na użycie automatycznej skrzyni biegów, która znacznie ułatwia jazdę pomiędzy samochodami. Do tego w skuterach zazwyczaj korzysta się paska klinowego napędzającego tylne koło. W samych motocyklach spotkasz każdy rodzaj napędu oraz skrzyń biegów, ale przeważają łańcuchy i manualne skrzynie biegów.
Różnice konstrukcyjne
No bądźmy szczerzy, skuter ma bardzo charakterystyczną budowę, którą rozpozna nawet osoba niezwiązana z jednośladami. To trochę jak na Honde Shadow powiedzieć "Harley", a na takie głośne, szybkie i w owiewkach - "ścigacz". Zazwyczaj ma stosunkowo małe koła, zbiornik paliwa jest właściwie w podłodze, a między nogami jest wolna przestrzeń. Komfort jazdy na skuterze jest bezpośrednio związany z wyprostowaną pozycją oraz wygodną kanapą, pod którą często znajduje się całkiem pojemny schowek. Zazwyczaj można liczyć na szybę chroniącą przed wiatrem oraz dodatkowe schowki pod kierownicą. Zażartuję, że w niektórych skuterach Suzuki Burgman dało się przewieźć pół dobytku życia jeśli nie bierzesz mebli, a na upartego weźmiesz ze sobą nawet mikrofalówkę.
Motocykl wyprzedza skuter pod względem precyzji i komfortu prowadzenia - większe koła, często agresywniejsza geometria oraz bak trzymany między nogami sprawiają, że motocyklista lepiej czuje, co się z jednośladem dzieje. Sam komfort jazdy na motocyklu zależy od samego modelu jednośladu i jego typu, a także subiektywnych odczuć. Znam człowieka niewyobrażającego sobie jazdy na czymś innym, niż motocykl sportowy, a moja koleżanka wymieniła nakeda na adventure'a i jest zachwycona. Oczywiście już wspomniana manualna skrzynia biegów umożliwia zmianę biegów dokładnie w momencie, w którym akurat użytkownik jednośladu tego zechce.

Koszty eksploatacji skuterów a motocykli
Wbrew wszystkiemu utrzymanie skutera może być tak samo kosztowne, jak motocykla o podobnej pojemności, więc w tej kwestii nie liczyłbym na szczególne oszczędności, chyba że liczymy zużyte paliwo. To jednak też nie jest regułą, ale uważam, że wybieranie skutera ze względu na ekonomię może mieć pewien sens tak długo, gdy nie bierzesz pod uwagę serwisu.
Ale opony do skutera są tańsze, ponieważ koła są mniejsze niż w motocyklu! To jest zawsze coś. Prawda?
Prawda?
Motocykl 125 ccm czy skuter? Co wybrać do miasta?
Niegdyś wybrałbym motocykl 125 cc ze względu na możliwość zmiany biegów i ogólny "vibe". Dziś wybrałbym skuter - Honda PCX czy Yamaha Nmax są praktycznie niezniszczalne (tak samo jak niezniszczalni są dostawcy Uber Eats jeżdżący tymi skuterami w zimie po oblodzonych drogach - jesteście niesamowici). Jazda skuterem może być mniej angażująca, w tej klasie motocykle oferują lepsze osiągi i mają większe koła, umożliwiając większą prędkość podróży. Ale bagażnik w skuterze potrafi być bardzo przydatny! Maxi skutery są mniej skuteczne w mieście, jednak też potrafią sobie lepiej dać radę niż zwykłe motocykle, m.in. z powodu automatycznej skrzyni biegów.
Co bym wybrał?
Ostatecznie trudny wybór, ponieważ silnik i jego brzmienie są dla mnie ważne, ale jednak wybrałbym skuter. Może coś w stylu Hondy Forzy 300 albo... QJmotor Fort 4.0? Ogólnie wydaje mi się, że jazda skuterem po naprawdę wielu latach poruszania się motocyklem może być bardzo ciekawa. Gdzieś tam niby chodzi za mną Moto Guzzi V7 (albo ogólnie Moto Guzzi), ponieważ było to magiczne doświadczenie podczas jazdy testowej i zadbane potrafią się odwdzięczyć bezawaryjnością, o którą polscy motocykliści by ich nie posądzali. Poza tym przyznaję się, że kocham włoskie silniki widlaste i bardziej im ufam, niż samochodom z Włoch z oczywistych względów, ale to dygresja. Pokochałem automatyczne skrzynie biegów, lubię schowki bez wydawania tysięcy dodatkowych złotych na akcesoria, a nowoczesne skutery są po prostu piękne - często ładniejsze niż typowe motocykle, niestety. Honda Forza to wręcz statek kosmiczny jak na patrzę na jego funkcje. A Kymco AK 550 Premium to już w ogóle. Stąd jestem niemalże przekonany do skuterów.
Tylko że Moto Guzzi istnieje. :/
Ciekawi mnie, co Ty uważasz! Chętnie się dowiem, więc jeśli chcesz się wypowiedzieć, skontaktuj się ze mną wysyłając maila na dawid@defender.net.pl . Za Twoją zgodą też wkleję Twoją wypowiedź do tego bloga. :) Dzięki za przeczytanie całości! Do zobaczenia!