Jaki pierwszy motocykl wybrać? Co zrobić, aby nie żałować wyboru?

2025-02-28
Jaki pierwszy motocykl wybrać? Co zrobić, aby nie żałować wyboru?

Jaki pierwszy motocykl wybrać? Takie pytanie zadaje sobie wielu nowych motocyklistów. Jak kupić pierwszy motocykl tak, żeby nie żałować? Mam swoje zdanie na ten temat. Uważam, że czytając artykuły innych możesz popełnić błąd przy wyborze pierwszego jednośladu. Dowiesz się na co należy zwrócić uwagę, aby wybrać dobry motocykl zgodnie z tym, co Ci w sercu naprawdę gra. Na koniec poznasz moją kontrowersyjną opinię.

  • Wybierz najlepszy motocykl dla planowanego stylu jazdy
  • Oddziel trochę pieniędzy na odpowiednią odzież motocyklową
  • Rozważ czy w przypadku pierwszego motocykla lepiej wziąć motocykl używany, czy nowy
  • Dla początkujących kierowców jednośladów najlepsze motocykle mają pojemność silnika 500 cm³ i mniejszą, ale czy na pewno?
  • Wybór maszyny młodszej rocznikowo może być tańszy niż tańszego starszego motocykla
  • Moje propozycje na zakup pierwszego motocykla: Yamaha MT-125, Yamaha R3, Honda CB 500 X oraz kilka nietypowych motocykli! Możesz się zdziwić.

Garść wiedzy od mechanika jeśli kupujesz motocykl z przerobionym wydechem: Tłumiki motocyklowe - coś więcej niż tylko dźwięk

Od czego rozpocząć poszukiwania pierwszego motocykla?

Aby dokonać wyboru właściwego motocykla, pierwsze, co należy zrobić, to wyrzucić wszystkie rady motocyklistów "starej daty" oraz już jeżdżących znajomych do kosza i poszukać swojej własnej drogi. Początkujący kierowca może wpaść w pułapkę ich przekonań, przez co może się odbić od tego jakże pięknego hobby. Jeśli już jesteś po tym etapie, pora przejść do konkretów.

Teraz zastanów się do czego zamierzasz wykorzystywać swój pierwszy motocykl. Może będą to zwykłe przejażdżki po mieście z punktu A do B, ponieważ będzie to tańsze? Może interesują Cię wyścigi i chcesz się ścigać na torze tak, jak zawodnicy MotoGP? Może chcesz rzucić się w wir podróży motocyklem, ponieważ spędzasz mnóstwo czasu oglądając filmy i czytając książki o motopodróżnikach? Pomoże Ci to w wyborze pierwszej maszyny.

Jeśli masz jedynie prawo jazdy kategorii B i dopiero później masz zamiar podejmować kurs na jednoślady o wyższej mocy, weź kilka godzin nauki jazdy motocyklem 125 w lokalnym Ośrodku Szkolenia Kierowców. Zanim wydasz ciężko zarobione pieniądze, zorientujesz się przynajmniej czy w ogóle Ci to odpowiada. Również zapoznasz się z podstawową obsługą bez ryzyka uszkodzenia swojego pierwszego motocykla. Pod okiem instruktora wyrobisz sobie podstawowe dobre nawyki i dzięki temu być może unikniesz typowych błędów początkującego motocyklisty.

Wiesz ile masz pieniędzy na zakup pierwszego motocykla? To teraz oddziel 2000-3000 zł na podstawową odzież motocyklową. Mówię tutaj o kasku wykonanym z poliwęglanu oraz tekstylnych ubraniach wykonanych przez renomowane firmy. W nich znajdziesz odpowiednie certyfikaty, dzięki którym zyskasz pewność, że ochroni Cię w skrajnej sytuacji. Te rzeczy mogą być używane jeśli są zadbane, ale kask postaraj się wybrać nowy, z homologacją ECE 22.06.

Wiedząc już to wszystko, spróbuj zrobić odpowiedni research. Wejdź w motocyklowy świat w Internecie. Zanurz się w media - poznaj modele jednośladów (bez szukania "najlepszego", a dla samej wiedzy). Poznaj ludzi jeżdżących konkretnymi maszynami. Obejrzyj trochę filmów, aby poznać ten świat od bardziej technicznej strony. Pamiętaj, że wiedza u ubraniach do jazdy też jest ważna. W tym miejscu od razu zachęcam Cię do śledzenia naszego bloga, ponieważ mam zamiar tutaj regularnie publikować wpisy.

Jaki pierwszy motocykl kupić - nowy czy używany?

W przypadku pierwszego motocykla warto wybrać model używany, niezależnie od budżetu. Dla początkującego motocyklisty ważny jest przede wszystkim fakt jeżdżenia, choć warto zacząć poszukiwać czegoś umożliwiającym styl jazdy, który Cię interesuje. Na szczęście w dzisiejszych czasach mamy duży wybór dzięki markom chińskim produkującym jednoślady o małej pojemności. Są to raczej sporo nowsze maszyny i ich sprzedaż może być później trudna, jednak w kupnie będą tańsze i problemy eksploatacyjne mogą pojawiać się dużo rzadziej. Oczywiście wadą tego rozwiązania jest konieczność sprawdzenia jednośladu przed zakupem i ewentualny serwis, na który musisz wydać trochę pieniędzy.

Oczywiście możesz też wybrać motocykl nowy, jednak wówczas narażasz się na szybszą utratę wartości pojazdu i być może stwierdzisz, że był to błąd i będziesz sprzedawać jednoślad z przebiegiem 1000 km. Dlatego też wspomniałem o wcześniejszym odwiedzeniu szkoły jazdy, co uchroni Cię przed tym wariantem zdarzeń. Najlepiej wybierz motocyklową szkołę jazdy taką, jak Krakowska Szkoła Motocyklistów. Niektóre salony mają mniejszy park maszyn niż ta szkoła, a tam sprawdzisz sobie różne pojemności i konfiguracje silników. wybór motocykla z salonu na początek to brak konieczności wykonywania serwisu na start. Dotrzesz sobie silnik według zasad serwisowych i wszystko wówczas będzie tak, jak będziesz chcieć.

Moja osobista rada jest taka: nie kupuj niczego egzotycznego na start. Miałem taką maszynę na swój pierwszy motocykl (dokładnie Suzuki GW 250 Inazuma F) i nie mogłem znaleźć do niego owiewki po tym, jak zaliczyłem szlif. Ponadto zadbaj o obecność układu ABS - dla początkujących kierowców jednośladów potrafi to dać naprawdę wiele.

Przy zakupie pierwszego motocykla, który jest używany, weź ze sobą kogoś, kto go sprawdzi. Zorientuj się też w kosztach serwisu oraz opon dla danego modelu. Żadna z tych rzeczy nie jest tania, a przy większych pojemnościach części samochodowe robią się tańsze niż motocyklowe. Niemniej, pamiętaj, że od tego wszystkiego zależy Twoje bezpieczeństwo jazdy.

Nieważne czy przymierzasz się do zakupu motocykla używanego, czy nowego, podejdź do tego z chłodną głową. To są drogie zabawki kupowane za Twoje ciężko zarobione pieniądze. Jednocześnie jeśli po wyborze pierwszego jednośladu i przejechaniu pierwszego tysiąca kilometrów Twoje wyobrażenie jazdy totalnie się zmieni, nie załamuj się.

Jaką moc powinien mieć motocykl początkującego motocyklisty?

Mając prawo jazdy kategorii B nie poszalejesz zbytnio jeśli chodzi o moc. Pojemność silnika 125 cm³ i moc ograniczona do 15 KM sprawiają, że wybierasz tylko styl. Oczywiście silniki w tych maszynach, w większości jednocylindrowe, różnią się między sobą i absolutnymi mistrzami w ich produkcji są Japończycy. Wynika to z ich długiej historii produkowania małolitrażowych jednośladów przeznaczonych na rynek rodzimy i azjatycki. Najważniejszy parametr motocykla o pojemności silnika 125 cm³ to jego waga - im wyższa, tym trudniej będzie się silnikowi pracowało. Dlatego jeśli zależy Ci na dynamicznym przyspieszaniu, wybierz maszynę lekką, najlepiej jeśli będzie to naked bike.

Dla początkujących kierowców jednośladów najlepsze motocykle znajdują się w klasie do 500 cm³. Dotyczy to tylko osób posiadających prawo jazdy kategorii A i A2, a nawet zachęcam, aby od niej zacząć. Nie chodzi mi o to, że "jednoślady o pojemności 125 cm³ do niczego się nie nadają", tylko o ich cenę na rynku wtórnym. W przypadku zakupu używanego motocykla masz szansę wydać mniej pieniędzy i znaleźć mniej zmęczony życiem model. Osobiście mnie do szczęścia nie byłoby już nic więcej potrzebne i czasem zastanawiam się nad zakupem skutera w tej klasie pojemnościowej.

Chcesz jednak wybrać coś o większej pojemności silnika? Być może chcesz ograniczyć jego moc w celu spełnienia wymogów kategorii A2, by go później odblokować? Tak naprawdę nie ma z tym problemu. Prawdę mówiąc możesz kupić nawet Kawasaki H2 SX na swój pierwszy motocykl. I tak wszystko siedzi w Twojej głowie - czy ta absurdalna na drogi publiczne moc (opinia osobista na podstawie odbytej jazdy testowej) strzeli Ci do głowy, czy będziesz się ograniczać aż do momentu, gdy poczujesz, że możesz spuścić bestię ze smyczy?

Jaki motocykl na początek? - propozycje doświadczonego motocyklisty

Nie będę tutaj proponował takich maszyn jak Yamaha FZS Fazer, Honda Hornet 600 czy Suzuki SV 650 starszych generacji ze względu na ich stan techniczny. Wiele nowszych i mniejszych motocykli potrafi jeździć lepiej. Mimo że początkowy wkład będzie większy, najprawdopodobniej wydasz mniej na serwis początkowy jeśli kupisz jednoślad młodszy rocznikowo. Należy też zwrócić uwagę na nasz rynek pojazdów używanych - mimo powolnych zmian na lepsze, jest to ciągle pole minowe i wybór maszyny bez odpowiedniej osoby do jej sprawdzenia ciągle obarczony jest ryzykiem.

Yamaha MT-125, YZF-R125, XSR 125 - idealny pierwszy motocykl 125cm³

Yamaha MT-125, YZF-R125 i XSR-125, zgodnie ze swoją nazwą, to motocykle o pojemności silnika 125 cm³. Według wielu motocyklistów, wśród których znajduje się również mój przyjaciel, mają bardzo dynamiczne i trwałe silniki o niskiej konsumpcji paliwa, a także genialne skrzynie biegów. Niezależnie od tego czy chcesz motocykl klasyczny, sportowy czy naked bike, dzielą między sobą tę samą jednostkę napędową. Jeśli chcesz wybrać najlepszy motocykl na kategorię B, to według wspomnianych motocyklistów - to właśnie powinien być Twój wybór.

Są stosunkowo drogie w zakupie, zwłaszcza Yamaha XSR 125, ale powoli tracą na wartości. Ze względu na swoją popularność, jest ich na rynku wiele - samych nakedów jest 155 na popularnym płatnym portalu ogłoszeniowym. Niestety należy uważać na sztuki sprowadzane z zagranicy i zaniedbane. Najczęściej są powypadkowe i należy włożyć przynajmniej połowę wartości jednośladu, aby przywrócić je do stanu używalności. Po prostu musisz mieć świadomość, że za granicą wykorzystuje się je jako woły robocze, a dużo rzadziej jako pojazdy rekreacyjne.

Romet - wątpliwy wybór motocykla na start?

Ten sam przyjaciel, o którym wspomniałem, przejechał bardzo zwykłym i już starym Rometem na gaźniku niemal 20000 km bez żadnych problemów. Nie prowadził się najlepiej - amortyzacja była prosta, gaźnik po prostu działał, hamował co najwyżej wystarczająco, nie miał takiego wyrafinowania jak maszyny renomowanych producentów. Dlaczego więc piszę o Romecie? Części są śmiesznie tanie i jeśli się wywrócisz, co z pewnością się zdarzy, naprawy nie pochłoną średniej krajowej. W razie problemów z jednostką napędową cały silnik jesteś w stanie kupić za ok. 3500 zł w oficjalnej sieci dystrybucji.

Yamaha MT-03/YZF-R3 - cudowne dziecko Japończyków

Jak to jest, że ciągle piszę o tym samym przyjacielu? Po Romecie postanowił kupić motocykl Yamahe YZF-R3. Obaj nie spodziewaliśmy się, jaki to jest fajny sprzęt. Jego prędkość maksymalna przekracza 180 km/h, dwa cylindry kręcą się bardzo wysoko, a sam silnik kocha takie "brutalne" traktowanie - został do tego przystosowany przez japońskich inżynierów. Yamaha MT-03 i YZF-R3 dzielą tę samą jednostkę napędową, i trzymając ją powyżej połowy prędkości obrotowej odwdzięcza się świetną dynamiką i zadziwiająco niskim spalaniem (ok. 3L/100km). Nie ma problemu, aby nadążyć za większymi jednośladami w grupie i niejednego potrafi zaskoczyć. Jednocześnie potrafi mieć bardzo przyjazną naturę kiedy tego chcesz, co jest bardzo ważne w przypadku pierwszego motocykla.

Jeśli zależy Ci na jak najlepszej wersji, poszukuj wersji poliftowych ze światłami typu LED. Yamaha MT-03 i YZF-R3 dostały wtedy zawieszenie upside-down, które wreszcie nadąża za charakterem silnika. Seryjne opony i klocki hamulcowe powinny od razu pójść na śmietnik, ponieważ ich efektywność jest słaba. Oba motocykle dzielą części silnikowe i tylną sekcję między sobą, a wysokość siedziska jest stosunkowo nisko. Jeśli jesteś niską osobą i zależy Ci na dosięganiu całymi stopami do ziemi, to odpowiedni wybór dla Ciebie.

Uwaga - piszę o MT-03 o pojemności silnika 321 cm³. MT-03 660 to totalnie inny motocykl.

Honda CBR 500 R/CB 500 F/CB 500X/NX 500 - motocykle dla początkujących i nie tylko

Jeśli chcesz kupić pierwszy motocykl, trudno pominąć ofertę Hondy. W niej znajduje się rodzina pięćsetek o mocy 48 KM, czyli tej największej dostępnej na kategorię A2. Ten dwucylindrowy silnik oferowany jest od dawna i zdaje się być niezniszczalny. W Internecie spokojnie można znaleźć informacje o przebiegach wyższych niż 200000 km, w międzyczasie jedynie zmieniając części eksploatacyjne. I właśnie w tej rodzinie jednośladów być może znajdziesz swój pierwszy motocykl turystyczny, któremu można bezgranicznie zaufać, o ile poprzedni właściciel o niego dbał.

Wszystkie motocykle mają tę samą jednostkę napędową, jednak możesz się spodziewać różnic jeśli chodzi o inne elementy. Zwróć przede wszystkim uwagę na wysokość motocykla turystycznego CB 500X/NX 500, ponieważ będzie to mieć wpływ na Twoją pewność siebie na początku. Cała reszta to kwestia techniki, której się nauczysz z czasem.

Royal Enfield - odpowiedni pierwszy motor dla miłośników klasyków

Chcesz kupić motocykl retro, który nie ma wielkiej pojemności i jest w miarę współczesny? Według mnie klasyka to nie tylko stylistyka. Musi z nią współgrać charakter silnika, najlepiej chłodzonego powietrzem. Z pomocą przychodzą indyjskie maszyny Royal Enfield rozpychające się na europejskim rynku szturmem. Nie generują wielkiej mocy, część już przechodzi na chłodzenie cieczą, ale wśród oferty tej marki znajdziesz nadal jednoślady nawiązujące charakterem do przeszłości. Nigdy nie miałem okazji ich testować, ale oglądając je z bliska uznałem, że są bardzo fajnie wykonane. Motocykliści w Internecie przechodzą na motocykle tej marki po korzystaniu z dużo mocniejszych maszyn, i piszą, że na nich ponownie odnaleźli radość z motocyklizmu. Jak widać, nie są to maszyny tylko dla początkujących kierowców jednośladów.

Jest to też doskonała opcja jeśli poszukujesz klasycznego motocykla turystycznego niezniszczonego czasem. Początkujący kierowca z pewnością doceni łagodny charakter Himalayana oraz jego faktyczne możliwości terenowe, co zostało udowodnione przez wielu ludzi przejeżdżających na nich przez Indie.

Uważam, że idealny motocykl na początek nie istnieje

Widzisz, w przypadku pierwszego motocykla wielu będzie próbowało przekazać Ci swoje racje. Problem polega na tym, że ich rady nie pomogą Ci wybrać odpowiedniego motocykla dla Ciebie, ponieważ z pewnością będziesz mieć inne oczekiwania niż oni. Złoty środek nie istnieje. Tak naprawdę, choć teoria stopniowania mocy jest jak najbardziej sensowna, aby nabyć odpowiednie nawyki, wszystko zależy od Ciebie i Twojej głowy. Twoja koleżanka wybierze Benelli Leoncino 500. Jedyny jednoślad w całym życiu Twojego wujka to może być stary Harley-Davidson Sportster Iron 883. Ktoś z Twojej pracy śmiga sobie na skuterze Kymco Downtown GT 125, a Twój ojciec nie uznaje niczego, co ma więcej niż 300 cm³ pojemności, ponieważ nie ma to sensu. Ostatecznie Twój pierwszy motocykl turystyczny to może być Ducati Multistrada V4. Przy wyborze pierwszego jednośladu każdy, kto Ci doradza ma swoje racje, ale wybór właściwego motocykla na początek zależy tylko od Ciebie.

Zakup motocykla to przeżycie porównywalne z otrzymaniem zabawki na święta w ciągu pierwszych dziesięciu lat życia. Tym bardziej jazda pierwszym motorem, niezależnie czy jest on Twój, czy należący do szkoły jazdy, jest niesamowita. Tak naprawdę najważniejszy parametr motocykla, niezależnie od marki, jest niemierzalny - jest to poziom radości, jaką czerpiesz z jego użytkowania i motocyklizmu ogółem.

Widzisz siebie #namotocyklu ? Chcesz spełnić swoje marzenie? Po prostu to zrób. Sprawdź czy Ci to odpowiada. Uczestnicz w szkoleniach. Nie jeździj ponad swoje możliwości. Przewiduj sytuacje na drodze. Jednocześnie - czerp z tego wszystkiego radość, ponieważ jest to piękne, choć bardzo niebezpieczne hobby. Mam nadzieję, że ten artykuł Ci pomógł. Do zobaczenia!

pixel