Ubezpieczenie motocykla, siebie i odzieży - co musisz wiedzieć? Rozmowa z Dariuszem Kucielem

Ubezpieczenie motocykla jest przykrym i często nietanim obowiązkiem. Ma być tanio, ale da się to zrobić też dobrze? Tak! Firma Ubezpieczony Motocyklista, której właścicielem jest Dariusz Kuciel, ubezpiecza motocyklistów od długiego czasu, a pomaga mu jego motocyklowe doświadczenie. Poznaj go, przeczytaj mój wywiad z nim i zobacz czy może zaproponować Ci polisę, która Cię zainteresuje.
-
Przy ubezpieczaniu motocykli warto zobaczyć czy polisa spełni zadanie w miejscu i w warunkach, w jakich będziesz podróżować, co nie jest oczywiste
-
Dariusz Kuciel z firmy Ubezpieczony Motocyklista, jako podróżnik i fan jednośladów, pomaga motocyklistom przeanalizować i zawrzeć najlepsze dla nich ubezpieczenie
-
Możliwe jest też ubezpieczenie odzieży motocyklowej i akcesoriów
-
Więcej motocyklowych artykułów znajdziesz sprawdzając nasz blog motocyklowy!
Kupujesz nowy jednoślad? Czy skutery są lepsze niż motocykle?
Wybierasz pierwszy motocykl? Jaki pierwszy motocykl wybrać? - przeczytaj zanim kupisz
Jakie akcesoria do motocykla są Ci potrzebne? Przydatne i ciekawe akcesoria motocyklowe - co warto kupić?
Kim jest Dariusz Kuciel i dlaczego warto u niego ubezpieczyć motocykl?
Jak się okazuje, dobre motocyklowe ubezpieczenie OC / AC / NNW / Assistance to wcale nie jest taka oczywista rzecz. Widzisz, jeśli chcesz jak najtańszą polisę, to bez problemu nawet znajdziesz taką w Internecie, a przynajmniej tak mówią. Tymczasem, jeśli potrzebne Ci jest odpowiednie ubezpieczenie motocykla i siebie samego, jednocześnie biorące pod uwagę miejsca i warunki, przez które będziesz podróżować, to zaczyna się problem. Niewielu agentów będzie wiedzieć, jak dobrze doradzić ze względu na brak doświadczenia i wiedzy na temat podróży motocyklowych i zagrożeń z nimi związanych. Wielu z nich nie jest kierowcami motocykli, więc traktują Twój jednoślad jak samochód - ma być tanio.
Dariusz Kuciel, właściciel firmy Ubezpieczony Motocyklista i reprezentant marki Enduristan, udzielił nam wywiadu, który znajdziesz niżej. Jeśli kojarzysz to nazwisko, to dlatego, jest dobrze znany w świecie jednośladów między innymi dzięki jego udziale w organizacji Endurorally24. Wielu motocyklistów oglądanych w Internecie ubezpiecza motocykle oraz siebie właśnie u niego. Trudno mi się dziwić - w końcu sam jeździ i doskonale wie, czego potrzeba kierowcy jednośladu. Zwiedził wiele miejsc i to nie tylko motocyklem - podróżował samolotami, pociągami, samochodem, autobusami, a czasem nawet stopem.
Obecnie posiada dwa motocykle - Honda Africa Twin 1997 r. oraz KTM 690 Enduro R. Motocyklistą został w 2015 roku, zaczynając od poczciwej "Afryki". Jak sam przyznał, dopiero po rozpoczęciu podróżowania na jednośladzie zrozumiał, jak wiele zagrożeń na nas czyha. Jego doświadczenie motocyklowe oraz wiedza zdobyta przez lata pracy w branży ubezpieczeniowej pozwala Dariuszowi idealnie doradzać i dopasowywać polisy ubezpieczeniowe tak, aby jego klienci mogli uniknąć przykrych niespodzianek gdy konieczne będzie skorzystanie z umowy ubezpieczeniowej.
Ubezpieczenie odzieży motocyklowej
Ubezpieczenia dla motocyklistów ciągle są rozwijane pod kątem nowych ofert. Dariusz mi powiedział, że nowością jest dodatkowe ubezpieczenie odzieży motocyklowej oraz akcesoriów. Jest to szczególnie przydatne przy dodatkach niemontowanych fabrycznie. Dodatkowe wyposażenie motocyklowe potrafi łącznie kosztować tyle, co drugi jednoślad, więc zdecydowanie warto się nad tym zastanowić. Jeszcze ciekawiej się robi jeśli wziąć pod uwagę np. rozszerzoną gwarancję na takie produkty jak HJC, Airoh, Held czy Sw-Motech - w ich przypadku otrzymasz jeszcze rabat 50% na ponowny zakup jeśli poprzedni produkt ulegnie zniszczeniu w wyniku wypadku.
Dlaczego jako właściciele motocykli powinniśmy pomyśleć o dodatkowym ubezpieczeniu odzieży i akcesoriów? Ponieważ, zależnie od towarzystwa ubezpieczeniowego, uszkodzenia ubrań i dodatków mogą, ale nie muszą zostać doliczone do ogólnej sumy pieniędzy zwróconej przez ubezpieczalnię w przypadku zdarzenia. Po prostu nie jest to reguła ze względu na trudność dokładnego policzenia kwoty, jaka powinna być zwrócona. Również bazy danych wykorzystane przez agencje nie posiadają informacji o akcesoriach do motocykli, które mogłyby być porównywalne z wersjami wyposażeń samochodów. W rezultacie lepiej zadbać o siebie samodzielnie.
Wywiad z Dariuszem Kucielem z Ubezpieczony Motocyklista
Miałem przyjemność zadać kilka pytań Dariuszowi, które być może pomogą Ci podjąć odpowiednią decyzję. Zachęcam Cię do przeczytania całości o podjęcia samodzielnej decyzji. Pamiętaj, że polisa OC motocykla jest obowiązkowa, ale sam zakres ubezpieczenia może się znacząco różnić w zależności od pakietu, jak i agencji. Nawet jeśli składka ubezpieczenia motocykla będzie minimalnie wyższa niż u innego agenta, zyskasz pewność, że polisa będzie idealnie dopasowana do Ciebie.
Treść wywiadu:
Dawid: Ogólne definicje dotyczące ubezpieczeń, czyli ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC), polisa Autocasco (AC), ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) i Assistance zna każdy lub znajdzie w Internecie na pierwszej lepszej stronie. Ale czy istnieją różnice między ubezpieczeniem samochodowym a motocyklowym? Jakie są to różnice?
Dariusz: Główne różnice między samochodowym a motocyklowym AC to uwzględnianie wyposażenia dodatkowego, które nie jest fabrycznie zamontowane. W standardowych ubezpieczeniach motocyklowych pojawia się problem na etapie likwidacji szkody, ponieważ towarzystwa ubezpieczeniowe nie chcą rozliczać takich elementów. Kolejną sprawą jest standardowe NNW, które płaci jedynie za uszczerbki, czyli za 1% np. 100 zł, czy 200 zł.
W dobrym NNW, oprócz wypłaty za uszczerbki, może być płatność za takie rzeczy jak:
-
przebywanie na L4,
-
refundacja za prywatne operacje,
-
rehabilitacja,
-
dostosowanie mieszkania do niepełnosprawności.
Dawid: Co należy wziąć pod uwagę wykupując obowiązkowe ubezpieczenie OC na motocykl?
Dariusz: OC jest regulowane ustawą, więc wszędzie zakres będzie taki sam. Ważne, aby dane na polisie były prawidłowe oraz motocykl miał ważne badanie techniczne.
Dawid: Kiedy bardziej opłaca się brać tańszy pakiet lub nawet samą polisę OC, a kiedy pełną opcję?
Dariusz: Według mnie dobra polisa NNW przy zakupie pakietu OC motocykla to zupełne minimum.
Co do dodatkowych ryzyk to zależą one od następujących czynników:
-
Assisistance, jeżeli jeździsz daleko i jest dla Ciebie ważne, aby nie stresować się w sytuacji awarii lub wypadku. Warte rozważenia gdy masz ściśle określony czas na wyjazd, bo np. blokuje Ciebie urlop.
-
Jeżeli wieziesz motocykl na lawecie czy busem to duże limity holowania mogą nie być konieczne. Pomimo assistance warto poznać swój motocykl i być gotowym na podstawowe naprawy, dzięki czemu można uratować swój urlop. W sezonie dość ciężko jest znaleźć warsztat, zwłaszcza za granicą, który od ręki by naprawił motocykl lub koszty naprawy będą nieporównywalnie wyższe niż w PL.
-
Dość często jest tak, że pełen pakiet OC/AC/NNW/odzież/assistance będzie tańszy lub porównywalny z miniAC dla motocykla. Wynika to z faktu szkodowości motocykli, czyli m.in. dużego ryzyka szkody całkowitej.
Dawid: Gdyby cokolwiek się wydarzyło, to w jakim zakresie jesteśmy w stanie wykorzystać NNW? Jak to wygląda w naszym kraju, a jak za granicą?
Dariusz: Polisa NNW płaci za doznane uszczerbki na zdrowiu. Nie pokryje kosztów leczenia w Polsce i za granicą. W Polsce wszelkie koszty pokrywa NFZ, ale czasami trzeba poczekać na dane świadczenia. Jeżeli mamy wykupione prywatne leczenie medyczne, to możemy liczyć na szybką i sprawną obsługę w prywatnych klinikach. W przypadku wyjazdu zagranicznego warto zawsze wykupić tak zwane ubezpieczenie turystyczne, które pokryje niespodziewane koszty leczenia za granicą oraz powrót np. karetką powietrzną do domu.
Koszty mogą być na prawdę duże!
W przypadku wyjazdu zagranicznego warto wzmocnić ochronę NNW w travelce, aby liczyć na większe odszkodowanie po wypadku, które może pokryć koszty rehabilitacji.
Dawid: Co może obejmować assistance? Czy możemy liczyć na to samo traktowanie za granicą, jak w naszym kraju?
Dariusz: Generalnie assistance jest zbliżony zakresem i w Polsce, i w Europie. Czasami pojawia się opcja, że assistance zadziała też w Turcji czy Maroko. Natomiast główna różnica jest w zakresie limitów transportu motocykla. W Polsce możliwy jest transport bez limitu kilometrów. W Europie do 1500 czy 2000 km, a bez limitu czasami jest dostępne tylko dla nowych motocykli. Poza tym, czy to w Polsce, czy w Europie, możemy liczyć na pomoc w odpaleniu motocykla w przypadku rozładowania akumulatora, kapcia czy braku paliwa. Czasami możemy również nocleg w hotelu, pojazd zastępczy czy organizację powrotu do domu.
Wybierając assistance warto zwrócić uwagę, czy nie pojawią się dodatkowe opłaty jak np. za korzystanie z dróg płatnych czy promów.
Dawid: Co w przypadku gdy chcemy wykorzystać ubezpieczenie Assistance lub NNW z powodu zdarzenia na torze (zarówno w przypadku szkoleń, jak i wyścigów) lub w terenie?
Dariusz: Trzeba założyć, że NNW, a zwłaszcza assistance na torze nie działają, więc trzeba je dokupić oddzielnie. NNW można kupić na dzień czy dwa z uwzględnieniem jazdy torowej w Polsce czy w innym miejscu na świecie. Tymczasem assistanace działającego na torze nie da się dokupić.
Co do jazdy terenowej to musimy mieć świadomość, że musi to być droga publiczna gdzie może dojechać laweta.
Dawid: Ubezpieczenie AC to spokój ducha, ale zakładam, że haczyk tkwi w szczegółach. Co dokładnie może obejmować polisa Autocasco i na co zwracać uwagę wybierając takie ubezpieczenie?
Dariusz: Wybierając AC warto zwrócić uwagę na to czy jest w formule All Risk oraz jakie ma wyłączenia - czy jest to dedykowane AC dla motocykli, czy jest oparte o standardowe OWU dla samochodów? Czy jest dostosowany do naszego stylu jazdy, np. czy działa poza drogami utwardzonymi? Czy działa poza Polską? Czy działa w Albanii? Czy w zakresie ochrony są sakwy czy nawigacja?
Generalnie warto rozmawiać z agentem, który jeździ motocyklem i wie na co zwracać uwagę w przypadku motocykla.
Dawid: Podobne pytanie do szóstego - istnieje polisa Autocasto, która będzie działać na torze lub w terenie? Słyszałem, że jedno towarzystwo ubezpieczeniowe honoruje szkody powstałe na torze podczas wydarzeń określanych mianem szkoleń.
Dariusz: AC działają w terenie. Czasami AC działają też na torze, ale to się szybko zmienia. Ja wychodzę z założenia, że trzeba założyć, że AC nie działa na torze i nie ma wtedy rozczarowania.
Dawid: Dochodzi do kolizji lub wypadku i nasza odzież motocyklowa oraz wyposażenie zostają uszkodzone. Czy możemy ubiegać się o jakiś zwrot kosztów?
Dariusz: Jeżeli wypadek jest z Twojej winy i masz specjalną klauzulę, która chroni odzież oraz kask, to tak. W przypadku jeżeli jesteśmy poszkodowani i likwidujemy szkodę z OC sprawcy to zawsze warto wystąpić o takie odszkodowanie, bo nam się należy. Inną kwestią są odzież oraz kask pasażera/pasażerki, ponieważ to ta osoba zawsze jest poszkodowaną i może się domagać odszkodowania z OC motocykla.
Dawid: Jest możliwe ubezpieczenie odzieży i akcesoriów? Zakładam, że konieczne będzie posiadanie paragonów i faktur, które są dostępne w każdym momencie dla naszych zarejestrowanych użytkowników.
Dariusz: Tak. Idealnie jest jeżeli klienci mają faktury/paragony, bo nie ma wtedy problemów na etapie likwidacji szkody. Jeżeli nie mają dokumentów zakupu to też można sobie z tym poradzić.
Dawid: Czy ubezpieczenie NNW oraz odzieży będzie pokrywać również pasażera?
Dariusz: Tak, NNW działa również na pasażera. Odzież pasażera jest chroniona w ramach OC motocykla, ponieważ w przypadku wywrotki jest to wina kierującego, a nie pasażera. W ramach klauzuli ubezpieczenia odzieży ubrania pasażera nie będą chronione.

Kilka słów na koniec
Ubezpieczenie pojazdu poruszającego się po drodze publicznej jest obowiązkiem, który musi zostać dopełniony pod groźbą kary. Myślę, że warto zadbać o jakość swojej polisy, nawet jeśli cena ubezpieczenia będzie trochę wyższa niż u zwykłych agentów. Dlatego zachęcam Cię do sprawdzenia oferty Dariusza Kuciela, który pomoże Ci nie tylko dobrać odpowiednie ubezpieczenie motocykla, odzieży i samego siebie, ale też sprawdzić czy obecna polisa jest zgodna z Twoimi wymaganiami.
A jeśli chcesz ze mną porozmawiać albo podzielić się przemyśleniami na jakiś temat, skontaktuj się ze mną pisząc maila na dawid@defender.net.pl. :)
Dawid